Gepubliceerd op

Kan je echt afvallen met hardlopen? Dit moet je lezen!

afvallen met hardlopen

Is afvallen met hardlopen een goed idee of zijn er beter alternatieven?

Veel mensen willen afvallen en gaan dan aan de slag met een crash dieet maar komen er dan al snel achter dat dit niet de beste manier is.

Een gezonde lifestyle is een veel beter plan als je echt af wilt vallen.

Gezonder eten is dan erg belangrijk maar er bij gaan sporten levert ook niet te onderschatten resultaten op.

Is hardlopen een goede sport als je van je buikvet af wilt of is er een beter sport waar je meer vet mee verbrand?

In dit artikel ga ik het je uitleggen!

Afvallen met hardlopen waarom is dat zo populair?

kan je afvallen met hardlopen

Op de één of andere manier staat hardlopen synoniem aan afvallen en op zich is dat ook niet zo gek.

Kijk bijvoorbeeld eens naar marathonlopers die zijn allemaal slank, tegen het dun zijn aan. Als je die mannen en vrouwen ziet dan heb je gelijk het idee dat het een goede sport is om af te vallen.

En natuurlijk is het een sport waar je mee af kunt vallen maar ik denk dat er betere alternatieven zijn. Maar daarover later meer.

De reden dat mensen gaan hardlopen is veelal niet omdat ze het zo leuk vinden, maar je kan er eenvoudig mee beginnen, er zijn altijd wel mensen war je mee kan gaan lopen en je hebt er weinig voor nodig wat het een goedkope sport maakt.

Is hardlopen wel zo goed voor je?

Hardlopen is een behoorlijke aanslag op je gewrichten, hoe zwaarder je bent hoe zwaarder de belasting op je gewrichten is.

En al ben je vederlicht dan nog is het een zware belasting voor je lichaam.

Ken je fanatieke lopers? Vraag ze dan maar eens naar blessures, stuk voor stuk hebben ze er mee te maken gehad.

Maar je valt er wel mee af, toch?

Kijk, hardlopen is een intensieve sport. Het verhoogt je hartslag en is dus een cardio sport.

In de sportschool doe je veelal ook cardio oefeningen dus zal het wel goed zijn voor je.

En dat is in principe ook zo, door cardio te doen zorg je over het algemeen eerder voor een goede conditie dan dat je ermee afvalt.

Je zal namelijk, zeker als beginner, al snel te hard lopen waardoor je een te hoge hartslag hebt.

Met een te hoge hartslag verbrand je geen vet maar bouw je aan je conditie. En natuurlijk is het zo dat je energie verbrand, energie die je anders met je mee moet slepen.

Als je echt af wilt vallen met hardlopen is het aan te raden om een hartslag meter te kopen en hiermee te gaan trainen.

Houd er dan rekening mee dat je tussen de 60 a 70 % van je maximale hartslag moet zitten om er vet mee te verbranden.

Doe je dat dan zal je wel afvallen met hardlopen, want je zit dan in je juiste hartslag zone om vet te verbranden en door de extra beweging verbrand je ook extra calorieën en hoe meer calorieën je verbrand hoe meer je afvalt.

Afvallen is namelijk, simpel gezegd, een kwestie van een calorie tekort opbouwen.

Hoe bereken je je maximale hartslag?

maximale hartslag uitrekenen

Om in de juiste range te zitten moet je dus eerst je maximale hartslag berekenen.

Dit doe je heel simpel door 220- je leeftijd te nemen, zorg er daarna voor dat je tussen de 60 a 70% van dit getal zit.

Je zult overigens al snel merken dat je heel snel al een te hoge hartslag hebt om hiermee effectief af te vallen.

Is er een beter alternatief als hardlopen?

Heb je een slechte conditie? Dan zit je dus al heel snel boven deze range tijdens het hardlopen. Het is dan verstandig om eerst te gaan joggen om conditie op te bouwen.

Nog beter zou het zijn om gewoon op een stevig tempo te gaan wandelen, je zult zien dat je dan op de juiste hartslag uitkomt om in de juiste range uit te komen.

Daar komt bij dat je wandelen langer volhoud waardoor je ook nog eens meer calorieën verbrand.

Toch hardlopen? Verbrand geen spiermassa!

Nog even terug komen op die marathon lopers. Zij lopen op een ongelooflijk hoog tempo en dan ook nog eens voor een lange tijd.

Hiervoor heb je een uitstekende conditie nodig anders hou je dat nooit vol.

Deze marathonlopers zien er ook superdun uit en dat komt omdat ze op een hele hoge hartslag lopen voor langere tijd waardoor ze ook nog eens spiermassa verbranden.

En als er iets is wat je wilt voorkomen als je af wilt vallen is het verbranden van spiermassa.

Spieren hebben voeding nodig in de vorm van energie. Deze energie halen ze uit de voeding die je eet en je reserves.

Deze reserves wil jij kleiner maken door af te gaan vallen, en met meer spiermassa hoef je er minder voor te doen om die reserves te laten slinken omdat je spieren hieraan mee werken.

Zorg dus altijd dat je je spieren niet verbrand en kleiner maakt maar ze behoud of, beter nog, laat groeien. Dit is de beste manier om sportend af te vallen!

Om dit te bereiken is het overigens heel verstandig om eiwit shakes te nemen. Eiwitshakes zorgen voor extra eiwitten in je lichaam wat er onder andere voor zorgt dat je je spieren niet afbreekt maar opbouwt.

Verder worden eiwitten moeilijk afgebroken waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt en je dus minder snel naar een ongezonde snack grijpt.

Dit is wat ik aanraad als je wil sporten om af te vallen

planken

Ik heb je nu aangegeven of je met hardlopen af kan vallen, wat de voor en nadelen hiervan zijn en of er alternatieven zijn.

Wat ik je nog niet verteld heb, maar nu ga vertellen is wat ik je aan zou willen raden om te gaan doen als je naast het aanpasen van je voedings schema ook wilt gaan sporten om af te vallen.

Mijn inziens is het namelijk het beste om vooral op je voeding te letten als je af wilt vallen.

Bouw hiervoor een calorie tekort op en zorg ervoor dat je geen snelle koolhydraten meer eet en hiervoor in de plaats juist meer gezonde vetten en eiwitten gaat eten.

Als je hieraan begint en dit vooral vol houd dan zal je zien dat je makkelijk een halve kilo per week af kunt vallen.

Wil je naast het aanpassen van je voeding ook wat meer gaan bewegen dan zal dit je alleen maar gaan helpen door nog meer af te vallen.

Zoals je waarschijnlijk wel hebt begrepen uit dit artikel is het zo dat ik geen voorstander ben van hardlopen om af te vallen.

Waar ik wel een voorstander van ben is om regelmatig (zeg 2 a 3 keer per week) kracht training oefeningen uit te gaan voeren.

En dan het liefste op basis van interval.

Dit is in de volksmond ook wel bekend als hoge intensiteit interval training (HIIT), High Intensity Interval Training.

Door te gaan opdrukken, squads uit te voeren en plank oefeningen te doen, om maar een paar HITT oefeningen te noemen die je makkelijk thuis en zonder halters of gewichten kunt doen, zal je nog meer energie verbranden.

Hier kan hardlopen echt niet tegenop.

Kan je het idee van afvallen met hardlopen toch niet loslaten dan zou ik zeggen pak een hartslag meter en ga als aanvulling op je HIIT oefeningen een half uurtje per dag om de dag lekker een stuk wandelen.

natuurlijk in de juiste hartslag zone zoals eerder al aangegeven.

Wil je nog meer tips om sneller af te vallen?

fitcooking lifestyle programma van Veerle Trum

Ik denk, en hoop, dat ik je nu aardig wat handvatten en tips heb gegeven om lekker te gaan eten en bewegen.

Dat is goed voor je lichaam en je valt er op de koop toe ook nog eens lekker mee af.

Wil je nog meer tips voor een gezonde lifestyle dan kan ik je het Fitcooking Lifestyle Programma van Veerle Trum aanraden.

Veerle is een bekende fitness lifestyle blogger en heeft al vele mensen inspiratie en tips gegeven op weg naar een gezonder lichaam door het koken en eten van gezonde, eiwitrijke voeding in combinatie met vetverbranding stimulerende fitness oefeningen.

Neem zelf maar eens een kijkje op de website van Veerle door hier te klikken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *