Gepubliceerd op

Wat is de beste tijd om te sporten?

wat is de beste tijd om te sporten

Wat is de beste tijd om te sporten?

Kan je het beste in de ochtend, middag of avond gaan trainen en welke tijdstip heeft de voorkeur?

Zomaar een paar vragen waar je waarschijnlijk antwoord op wilt hebben als je met een specifiek doel wilt gaan sporten.

Er is een grote kans dat je op zoek bent naar antwoorden op deze vragen als je op dit artikel terecht bent gekomen.  Daarom ga ik je vandaag precies uitleggen wat de voor en nadelen zijn van het sporten op de verschillende dagdelen.

Welk doel heb jij voor ogen?

Ieder mens is anders en ook heeft niet iedereen de zelfde doelen voor ogen. Afhankelijk van wat je doelen zijn, zijn er ook verschillende antwoorden mogelijk op de vraag wanneer je het beste kunt gaan sporten.

Daarom is het belangrijk om de verschillende, meest voorkomende, doelen met je door te nemen.

Wil je fit worden?

Als het jouw doel is om een betere conditie te krijgen dan is het belangrijk om te weten wanneer de hartslag verhogende activiteiten het meest effectief zijn voor je lichaam.

Het heeft namelijk weinig zin om je in het zweet te werken in de late avond uurtjes als blijkt dat het effectiever is om in de ochtend cardio te doen.

Nou kan het nooit kwaad om lekker te gaan sporten maar ik kan me ook voorstellen dat je toch het meeste resultaat mogelijk wilt boeken, en dan ontkom je er niet aan om op het juiste tijdstip aan de slag te gaan.

Tussen 16:00 uur en 18:00 uur is het meest effectieve tijdsblok gebleken om aan de gewichten te hangen en spiermassa op te bouwen.

Een tijdblok van nog 2 uur vroeger heb je de meeste energie en is de productie van testosteron een stuk hoger, dit zou dus nog beter zijn om aan kracht training te gaan doen maar ik kan me voorstellen dat je van 14:00 uur tot 16:00 uur nog druk aan het werk bent en je geen tijd vrij kunt maken vom te gaan sporten.

WIl je afvallen?

wil je afvallen

Ook als je wilt afvallen is het belangrijk om precies te weten wanneer je het beste kunt gaan sporten. Vet verbranden is op zich al moeilijk genoeg,

Het is dan dus handig om te weten op welk tijdstip je het beste kunt gaan sporten om op die manier je vetverbranding (je metabolisme) zo hoog mogelijk te krijgen.

S’ochtends in alle vroegte gaan sporten is dan het beste advies.

In de vroege ochtend, nog vor je ontbeten hebt, is je vetverbranding nog in diepe rust. Gebleken is dat dit het beste tijdstip is om te gaan sporten als je vet wilt verbranden.

Na het ontbijt kan natuurlijk ook maar om zo effectief mogelijk aan de slag te gaan en om het maximale resultaat te behalen is het slimmer om nog voor je aan de ontbijttafel aanschuift er al een sport sessie op te hebben zitten.

Wil je beter slapen?

wil je beter slapen

Als je slecht in slaap komt dan is het een goed idee om op de juiste tijdstippen te gaan sporten. Het heeft zich namelijk bewezen dat beweging en inspanning een goede manier is om een betere nachtrust te krijgen.

Voor het beste reultaat kan je het beste ’s morgens gaan sporten als je toch al moeilijk in slaap komt.

Je zou waarschijnlijk denken dat ’s avonds beter is omdat je dan lekker moe en voldaan in slaap zult vallen.

Maar na het sporten zijn er nog diverse processen in je lichaam actief en door het sporten heb je een overdosis aan energie gekregen waardoor je moeilijk de slaap zult kunnen vatten.

Ik ben ’s avonds bijvoorbeeld soms futloos en moe en heb dan totaal geen zin om te gaan sporten, ik ben er dan simpelweg te moe voor.

Maar als ik me er dan toch toe zet en alsnog naar de sportschool ga of een stukje ga hardlopen dan kom ik over het dode punt heen en kom dan energiek thuis na de workout.

Het lijkt dan wel alsof ik helemaal niet moe ben en kan me dan bijna niet meer voorstellen dat ik eerder op de avond zo futlsos was.

Wil je je hoofd leegmaken en even lekker ontspannen?

Last but not least, als je een druk bestaan hebt dan is het heerlijk om even een momentje voor jezelf te hebben en je hoofd even helemaal leeg te kunnen maken.

Inspanning is dan een goede remedie maar op welk tijdstip kan je dan het beste gaan sporten?

Tussen 16:00 uur en 18:00 uur is het het meest effectief om te sporten als je irritaties en frustraties van je werk niet uit je hoofd gezet krijgt.

Mocht het dus uitkomen met je werktijden dan is het een goed idee om rond deze tijden te gaan sporten.

Wat is de beste tijd om te sporten?

beste tijd om te sporten
Hoe laat kan je het beste gaan sporten?

Afhankelijk van wat je doel is, kan je dus ook het beste op andere tijdstippen gaan sporten.

Zoals je hierboven kunt lezen is in de ochtend, middag of avond sporten allemaal mogelijk maar niet ieder dagdeel is even effectief qua resultaat afhankelijk van je doelstellingen.

Helaas is hett niet altijd haalbaar om op het beste tijdstip te gaan sporten in verband met andere verplichtingen in je leven zoals werken, school en een gezinsleven.

Het is dan altijd nog beter om op een afwijkend tijdstip te gaan dan om helemaal niet te gaan en niets te doen.

Hou vooral rekening met je biologische klok

En dan is er natuurlijk ook nog zoiets als je biologische klok.

Het kan dan wel perfect zijn om in alle vroegte lekker te gaan hardlopen maar als jij toevallig een avondmens bent dan is dat eenvoudiger gezegd als gedaan.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een ochtendmens, dan ag je nou eenmaal ook niet zo snel meer eerst je diner laten zakken om ueren daarna nog even de sportschool in te duiken.

Conclusie van dit verhaal…

Om het samen te vatten is het dus mooi om te weten op welke tijdstippen je jezelf het beste in het zeet kunt werken maar uiteindelijk komt het er gewoon neer op jezelf.

Je kunt het beste gaan sporten op tijdstippen die jou het beste uitkomen.

Je tijdsindeling en overige bezigheden in je dagelijkse planning bepalen uiteindelijk wanneer je het beste de sportschool in kunt gaan.

Heb je geen tijd voor een sportschool maar wil je wel fitter en strakker worden dan is het Droog Trainen Protocol Vrouwen misschien wel wat voor jou!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *