Gepubliceerd op

Thuis sporten? Voer deze 4 effectieve oefeningen vandaag nog uit!

thuis sporten

Wil jij thuis sporten maar weet je nog niet hoe je dat het beste kunt doen?

Dan heb ik hier een handig artikel voor je. Ik ga je vandaag namelijk precies uitleggen welke fitness oefeningen je eenvoudig thuis kunt doen.

Verder ga je ook leren welke apparaten je hiervoor nodig hebt, en welke oefeningen je zonder apparaten uit kunt voeren.

thuis sporten tips

Ook als je op zoek bent naar een goed schema heb ik goed nieuws voor je.

Zoals je ziet…teveel om op te noemen laten we dus maar gelijk beginnen.

Voordelen van thuis sporten

Als je op zoek bent naar informatie over thuis sporten dan hoef ik je de voordelen hiervan waarschijnlijk niet meer uit te leggen maar we lopen er toch maar even heel kort doorheen.

Goedkoper als een abonnement voor de sportschool

De maandeljkse contributie kosten van een sportschool abonnement liegen er vaak niet om. Het is veel goedkoper om lekker thuis even te sporten.

Voor het geld dat je uitspaart kan je weer andere leuke dingen doen, zoals bijvoorbeeld een fitness outfit uitzoeken of een goede eiwitshake kopen om spierherstel te bevorderen.

Behalve dat deze kosten vaak erg hoog liggen is flexibiliteit vaak ver te zoeken.

Je hebt geen verloren reistijd

Je zal ongetwijfeld niet direct naast de lokale sportschool wonen. Hierdoor ben je snel al aardig wat reistijd kwijt aan het erheen gaan en weer terug naar huis komen.

Daar waar je thuis binnen 5 minuten al kunt beginnen met bijvoorbeeld je sessie buikspieroefeningen ben je met het reizen kostbare tijd kwijt, tijd die je in je drukke agenda vast wel beter kunt gebruiken.

Gewoon lekker thuis douchen

Een ander voordeel van thuis je fitness exercises doen is dat je naderhand lekker luxe onder je eigen douch kunt gaan en je je spullen niet uit een altijd te klein kluisje moet halen om je daarna stuntelig op een vierkante meter om te moeten kleden.

Geen harde muziek die vaak niet eens je smaak is

Dan nog even heel kort over de muziek.

Als je alleen ’s avonds kan gaan sporten dan staat er vaak een harde opzwepende house beat over de speakers te pompen.

Hardstikke leuk als dat precies is wat je leuk vind maar vaak staat de muziek te hard wat normaal praten met je fitness maatje vaak al tot een uitdaging maakt.

Nadelen van thuis sporten

Natuurlijk zijn er ook nadelen te bedenken van thuis sporten.

Je niet even lekker even afzonderen

Je kan je niet even lekker af zonderen van het drukke gezinsleven. Door je drukke leven is het soms beste even lekker om naar de sportschool te gaan en even helemaal los te zijn van je gezinsleven.

Ontbreken van coaching

Als je thuis je oefeningen verkeerd uitvoert is er geen coach in de buurt die je op je fouten wijst en die je voor kan doen hoe je de oefeningen beter uit kunt voeren.

Maar door filmpje ste kijken op youtube of een goed instructieboek aan te schaffen heb je die nadelen al snel omgebogen in een voordeel.

Ontbreken van de juiste apparatuur

Ook het ontbreken van de juiste fitness apparaten kan thuis sporten tot een uitdaging maken maar gelukkig zijn er niet te duren apparaten te koop voor thuis die net zo effectief zijn als de apparatuur in de sportschool.

En natuurlijk zijn er zat oefeningen te bedenken waar je buiten je eigen lichaamsgewicht om helemaal geen apparaten voor nodig hebt.

Vaak heb je niet meer nodig als een paar halters, een goed (yoga) matje en evnetueel een elastiek voor de nodige weerstand tijdens de oefeningen.

Discipline

Het laatste nadeel van thuis sporten wat ik even met je wilde bespreken is kort maar krachtig.

discipline

Discipline.

Het is maar een klein woordje maar misschien wel de grootste uitdaging als je thuis gaat sporten en niet buiten de deur of in een sportschool.

Je kan nnog zo fanatiek beginnen maar om iets een langere tijd vol te houden heb je discipline nodig. En het dure abonnement van de sportschool zou een extra stok achter de deur kunnen zijn die ervoor zorgt dat je toch gaat sporten ook als het even niet zo lekker uitkomt of je er geweeon geen zin in hebt.

Thuis sporten op apparaten

We hebben het net al heel even gehad over verschilende fitness oefeningen voor thuis.

En bij sommige van die oefeningen is het handig om wat apparaten te hebben.

Een rollerbank voor je fiets, een hometrainer, een loopband of een buiksper oefeningen bankje liggen als snel voor de hand als je thuis wilt sporten om fit te blijven (of worden).

Thuis sporten zonder apparaten

Maar ook zonder apparaten kan je je thuis heel goed in het zweet werken om effectief vet te verbranden en je hartslag te verhogen tijdens de cardio oefeningen.

Je lichaam is voor een hoop oefeningen alles wat je nodig hebt en je zult merken (zeker in het begin) dat de oefeningen zonder apparaten al uitputtend genoeg kunnen zijn.

Om af te vallen of een beter conditie te krijgen is het dus echt niet noodzakelijk om dure fitness toestellen aan te schaffen.

Thuis sporten schema

Als je thuis gaat sporten is een schema altijd handig om te hebben.

Met een schema weet je precies hoelang en hoevaak je een oefingen moet herhalen.

Nou zou ik wel voor een betaald schema gaan of een programma gebruiken van iemand waar je van weet dat hij/zij er verstand van heeft.

En let er natuurlijk ok op dat het programma bedoeld is voor jouw doelstelling. Het heeft namelijk niet veel zin om een schema te gaan volgen waar je uiteindelijk niets aan hebt.

 

Fitness oefeningen om thuis uit te voeren

Maar ook zonder schema kan je prima een aantal oefeningen thuis uitvoeren. Welke oefeningen ik je aan kan raden vertel ik je hieronder.

Opdrukken

opdrukken

Opdrukken is misschien wel de bekendste oefening die je gewoon thuis kunt doen.

Je hebt er weinig ruimte voor nodig en het is een zware maar uiterst effectieve oefening.

Planken

planken

Planken lijkt zo op het eerste gezicht misschien niet zo ingewikkeld maar probeer je lichaam maar eens strak en in 1 lijn te houden terwijl je op je tenen en onderarmen rust.

Deze oefeningen traint je hele lichaam.

Burpees

burpees

Ook burpees kan je makkelijk thuis uitvoeren. En net als het opdrukken en het planken heb je hier ook geen extra apparaten of gewichten voor nodig.

Met deze oefening jaag je je hartslag binnen enkele sekonden naar de max.

Squaten

squat oefening

Squaten is ook weer zo’n oefening die veel zwaarder is als dat het lijkt. Als je diep genoeg zit dan is de druk op je bovenbenen enorm en dat zal je dan ook snel merken aan de optredende verzuring.

Thuis sporten met het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen

droog trainen protocol vrouwen

In dit artikel heb ik je laten zien hoe je thuis kunt sporten en hoe je dat precies kunt doen.

Een uitgebreid programma wat je nog veel meer oefeningen, schema’s en voedings schema’s geeft is het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen van personal trainer Henry van Es.

Henry heeft zijn jarenlange ervaringen en kennis samengevat in een ebook aangevuld met handige overzichts tabellen.

Gebruik mijn unieke kortingslink en neem zelf maar eens een kijkje op zijn website >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *