Gepubliceerd op

Wel of niet sporten met spierpijn? Wat is beter voor je?

droog trainen protocol vrouwen review

Wel of niet sporten met spierpijn? Wat kan je het beste doen en is het verstandig om door te gaan met sporten als je al spierpijn hebt?

We hebben allemaal wel eens spierpijn en daar is op zich niks mis mee. Maar als je zo graag aan sport doet dat je je eigenlijk niet tegen wilt laten houden door (een beetje) spierpijn dan is dit artikel voor jou geschreven.

Ik ga je vandaag namelijk uitleggen waar spierpijn vandaan komt en of het verstandig is om door te sporten of dat je misschien beter wat extra rust kunt nemen als je spieren al pijn doen.

Wat is spierpijn en waar komt het vandaan?

gezonde lifestyle

Voor dat ik je ga vertellen of het slim is om te sporten met spierpijn of dat het beter is om je lichaam te ontzien ga ik je eerst even kort vertellen wat spierpijn is en waar het vandaan komt.

Kijk, het zit zo, als je aan krachttrainingsoefeningen doet dan doe je dat over het algemeen om af te vallen of om spiermassa op te bouwen.

Wat je in beide gevallen wilt bereiken is een toename van je massa aan spierweefsel.

Dit doe je dan ook het beste door je spieren groter te maken.

En grotere spieren zorgen dus voor meer spiermassa.

Wat je dan doet is bijvoorbeeld zwaar trainen in setjes van een beperkt aantal herhalingen. Bij de laatste herhalingen gaat het al heel erg moeilijk om de oefening goed uit te blijven voeren.

Zeker als je een beginner bent zal je merken dat je door op deze manier te trainen je spierpijn krijgt.

Maar wat is spierpijn nou eigenlijk en waar komt het vandaan?

Door het zware trainen beschadig je je spieren en ontstaan er kleine scheurtjes in je spierweefsel.

Dit staat bekend als spierpijn, want gebruik je je beschadigde spieren weer voordat deze scheurtjes gerepareerd zijn dan doet dat pijn.

En die pijn kan variëren van heel licht tot heel zwaar.

Wat kan je doen om spierpijn te voorkomen?

wat is de beste tijd om te sporten

Wil je spierpijn voorkomen dan kan je het beste helemaal niet trainen, maar dat is flauw en hier schiet je niets mee op.

Wat je waarschijnlijk wilt weten is hoe je spierpijn op andere manieren kunt voorkomen.

En ook dit is niet zo heel ingewikkeld.

Het is helaas zo dat als je net begint met fitness, crossfit of krachttraining dat je spieren de belasting en oefeningen nog niet gewend zijn.

Je krijgt dan al snel scheurtjes in je spierweefsel en dus spierpijn.

Om spierpijn te voorkomen kan je het beste lichter trainen.

Maar wat je beter kunt doen (want je wilt ook resultaat bereiken) is je spieren de tijd gunnen om te herstellen.

Train niet iedere keer dezelfde spiergroepen

Zorg voor een goede warming up en cooling down

Eet (en drink) voldoende eiwitten

hoeveel eiwitten per dag

Eiwitten in voeding en drinken hebben verschillende positieve effecten op je lichaam. Maar in dit geval gaat het ons vooral om je spieren te repareren.

En hoe gek het ook klinkt, maar dat is precies wat eiwitten doen.

Eiwitten zorgen namelijk dat je spieren herstellen, de scheurtjes worden opgevuld met extra aangemaakt spierweefsel.

En dat extra weefsel groeit het beste als je voldoende eiwitten inneemt.

Hoeveel eiwitten voldoende is hangt van een aantal zaken af. Wil je daar meer van weten dan heb ik daar hier een artikel over geschreven waarin je leest hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt.

Voor nu is het voldoende om te weten dat je eiwitten nodig hebt om te herstellen.

Slaap voldoende

wil je beter slapen

Het is verstandig om voldoende uren slaap per nacht te pakken. Als je slaap herstelt je lichaam namelijk.

Ook je spieren hebben tijd en rust nodig om te herstellen en dat gaat het allerbeste als je lichaam helemaal in rust is.

Slapen is dus het beste wat je voor je spieren die moeten herstellen kunt doen ( in combinatie met de hierboven genoemde tips).

Train minder zwaar

droog trainen protocol vrouwen review

Wat ook een goede manier is om spierpijn te voorkomen is om minder zwaar te trainen.

Natuurlijk wil je dat je trainingen resultaat opleveren maar wat heb je eraan als je door het (te) zwaar trainen zoveel spierpijn hebt dat je echt geen halter meer van de grond krijgt door de pijn?

Het is dan dus echt aan te raden om minder zwaar te trainen.

Geef je spieren de kans om aan de ongewone belasting te wennen. Vooral in het begin ben je deze piekbelastingen niet gewend en doe je er goed aan je lichaam rustig hieraan te laten wennen.

Wel of niet sporten met spierpijn?

Je weet nu wat je het beste kunt doen om spierpijn te voorkomen of als je al spierpijn hebt om er zo snel mogelijk weer vanaf te komen.

Maar wat als je toch door wilt gaan met sporten als je spierpijn hebt is dat veilig om te doen?

Als je last hebt van lichte spierpijn dan kan je best doorgaan met sporten als je dat wilt. Maar het is verstandig om niet te overdrijven en het rustig aan te doen.

Een beetje spierpijn kan dan ook echt geen kwaad maar zorg ervoor dat je geen blijvende klachten oploopt.

Wat je ook niet wilt hebben zijn spier scheuringen want dan ben je namelijk echt verder van huis. Hiervan herstellen kan een traag en moeizaam proces zijn.

Beter is het dan om lichter te gaan sporten of andere spiergroepen te belasten als je bijvoorbeeld alleen pijn hebt in bepaalde spiergroepen.

Heb je bijvoorbeeld last van je beenspieren en wil je toch blijven trainen zorg er dan voor dat je je beenspieren met rust laat en alleen je arm, rug en core spieren traint.

Verstandig trainen met het Droog Trainen Protocol

droog trainen protocol vrouwen

Ik heb je nu een paar tips gegeven over wel of niet sporten met spierpijn.

Het is overigens verstandig om spierpijn zoveel mogelijk te voorkomen en één van de manieren om dit te bereiken is door een goede warming up en cooling down te doen.

Verder is trainen met een goed schema, de juiste gewichten en tips van iemand die weet waar hij (of zij) het over heeft aan te raden.

We hebben zelf verrassend veel gehad aan het Droog Trainen Protocol.

De coaches van de droog trainen academie weten waar ze het over hebben en helpen je op een verstandige manier aan een sterk, droog en getraind lichaam.

Via de onderstaande links kom je op de kortingspagina’s van het droog trainen protocol.

Neem zelf maar eens een kijkje op de website van Henry en Rinus (de coaches achter de droog trainen academie).

Kortings link voor het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen

Kortings link voor het Droog Trainen Protocol voor Mannen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *